The fading of the threshold as a limit between the exterior and the interior in the work of Rogelio Salmona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37636/recit.v8n1e387

Keywords:

Rogelio Salmona, Modern architecture in Colombia, Poetry of space

Abstract

The investigation seeks to find how the architect Rogelio Salmona dilutes the limits of the project and breaks the tradition of the wall which at the same time is a facade, structure, and limit and recognizes the pedestrian is a user of the city’s public space, inviting him to participate in the project, achieving a symbiotic relationship between the public and the private. It achieves this by eliminating the enclosures that give the idea of a ghetto, allowing visitors to travel in all directions; This relationship has nothing to do with the scale or use of the project, it appears in housing complexes, facilities, or single-family homes, so it can be said without fear of being wrong that Salmona works for the city, which understands the pedestrian as its client and not only to those who finance their projects, although most of the time they have differences with them or whit the end users. The methodology used in the research consisted of analyzing how Rogelio Salmona resolves access to his projects, such as their enclosure, the work of the corners, the location of the buildings on the land, and the composition of the façade; the projects were selected taking in to account that they were of different scales and had diverse uses, thus we would verify that the operations correspond to a sought typology and not as a solution to a specific problem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

G. Téllez, Crítica & Imagen I. 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 1998, p.242

G. Téllez, Rogelio Salmona, arquitectura y poética del lugar, 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 1991, p.78

S. Arango, Historia de la Arquitectura en Colombia, 1ª. edición, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia. 1989, p. 247

R. Castro, Rogelio Salmona, Tributo, 1ª. edición. Bogotá, Villegas Editores. 2008, p. 50

J.P. Aschner, “Biblioteca Virgilio Barco: desaparición de la ciudad, invocación de la Sabana, estudio de consideraciones urbanas en un proyecto arquitectónico”. Revista Bitácora urbano territorial, vol. 10, núm. 1, pp 27 – 38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4014159

J. P. Aschner, “Una política que quiere ser forma, una forma que quiere ser política”. Revista de Estudios Sociales. núm. 35, pp 102 - 112. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/res/article/view/5597/5405

R. Castro, Salmona, 1ª. edición. Bogotá, Villegas Editores. 2008, p. 58

C.A. Arcila, Tríptico Rojo, 1ª. edición. Bogotá, Distribuidora y Editora Aguilar. 2007, p. 65

G. Téllez, Rogelio Salmona, arquitectura y poética del lugar, 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 1991, p.77

G. Téllez, Rogelio Salmona, arquitectura y poética del lugar, 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 1991, p. 197

J. Jacobs, Muerte y vida de las grandes ciudades, 3ª. edición, Madrid, Capitán Swing Libros, p. 61

G. Téllez, Rogelio Salmona obras completas 1959 / 2005, 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 2006, p. 469

G. Téllez, Rogelio Salmona obras completas 1959 / 2005, 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 2006, p. 690

R. Castro, Rogelio Salmona Tributo, 1ª. edición. Bogotá, Editorial Escala. 2008, p. 72

G. Márquez, Las 2 Orillas, Así se diseñó la famosa Virgilio Barco, la biblioteca más imponente de Bogotá. 17 de agosto de 2024. https://www.las2orillas.co/asi-se-diseno-e-inicio-la-historia-de-la-biblioteca-virgilio-barco-la-mas-famosa-e-imponente-de-bogota/

R. Caballero, “Anuario de la arquitectura en Colombia, Vol. 2”, 1ª edición. Bogotá, Sociedad Colombiana de Arquitectos. 1973, p. 138

T. Urrea “De la calle a la alfombra: Rogelio Salmona y las Torres del Parque en Bogotá 1960”, 1ª edición, Bogotá, Ediciones Uniandes. 2021, p. 242

R. Salmona, Arquitectura.tv, Entre la mariposa y el elefante. 29 de septiembre de 2009. https://arquitecturatvblog.wordpress.com/2009/09/29/entre-la-mariposa-y-el-elefante/

R. Salmona, Apertura de la exposición Rogelio Salmona espacios abiertos / espacios colectivos, en el Museo de Arte Moderno de Bogotá 2006, en T. Urrea, De la calle a la alfombra: Rogelio Salmona y las Torres del Parque en Bogotá 1960, 1ª. edición, Bogotá Ediciones Uniandes. 2021, p. 14

“El Polo” Residential Complex, open space for pedestrians. Téllez, 2006, p. 99.

Published

2025-01-31

How to Cite

Carvajal Ronderos, E. M. (2025). The fading of the threshold as a limit between the exterior and the interior in the work of Rogelio Salmona. Revista De Ciencias Tecnológicas, 8(1), 1–22. https://doi.org/10.37636/recit.v8n1e387

Issue

Section

Case studies

Categories