Design and construction of an electrical load simulator prototype using recycled materials

Authors

  • José Francisco Castillo Martínez Unidad Académica Multidisciplinaria Región Altiplano, Universidad Autónoma de San Luis Potosí UASLP–UAMRA, Carretera Cedral Km, 5+600 Ejido San José de las Trojes, Matehuala, San Luis Potosí 78700, México
  • Pedro Cruz Alcantar Unidad Académica Multidisciplinaria Región Altiplano, Universidad Autónoma de San Luis Potosí UASLP–UAMRA, Carretera Cedral Km, 5+600 Ejido San José de las Trojes, Matehuala, San Luis Potosí 78700, México
  • Isaac Compeán Martínez Unidad Académica Multidisciplinaria Región Altiplano, Universidad Autónoma de San Luis Potosí UASLP–UAMRA, Carretera Cedral Km, 5+600 Ejido San José de las Trojes, Matehuala, San Luis Potosí 78700, México https://orcid.org/0000-0002-4229-193X
  • Héctor Arturo Álvarez Macias Unidad Académica Multidisciplinaria Región Altiplano, Universidad Autónoma de San Luis Potosí UASLP–UAMRA, Carretera Cedral Km, 5+600 Ejido San José de las Trojes, Matehuala, San Luis Potosí 78700, México https://orcid.org/0009-0008-2802-8896

DOI:

https://doi.org/10.37636/recit.v8n1e386

Keywords:

Learning and training, Mechanical design, Electrical loads, Electrical systems

Abstract

The growing need for skilled personnel within the Federal Electricity Commission (CFE) has highlighted the importance of developing innovative and resource-efficient training tools. This project aimed to design and construct a prototype electric load simulator using recycled materials to address the demand for supplementary training methods. The methodology included selecting and integrating reused components, followed by rigorous testing to validate the simulator's functionality under laboratory conditions. The project's scope extended to the practical application of the simulator in a training session, which demonstrated its effectiveness in enhancing staff understanding of electrical load systems. The results indicate that this approach can significantly contribute to optimizing training programs within the CFE.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Comisión Federal de Electricidad (CFE), "Su importancia social y económica en México - Revista Energía Magazine", Revista Energía Magazine. [En línea]. Disponible: https://energiamagazine.com/comision-federal-de-electricidad-cfe-su-importancia-social-y-economica-en-mexico/. [Accedido: 13-ene-2024].

Gobierno de México, Informe de la Gestión Gubernamental 2018-2024, México, sep. 2024.

World Benchmarking Alliance, "Climate and Energy Benchmark - Electric Utilities". [En línea]. Disponible: https://www.worldbenchmarkingalliance.org/publication/electric-utilities/companies/comision-federal-de-electricidad-cfe-2/. [Accedido: 13-feb-2024].

Comisión Federal de Electricidad, "Misión, CFE, 2024". [En línea]. Disponible: https://www.cfe.mx/nuestraempresa/pages/mision.aspx. [Accedido: 13-jun-2024].

Comisión Federal de Electricidad, Informe de Responsabilidad Social y Difusión Cultural 2024, México, 2024. [En línea]. Disponible: https://www.cfe.mx/desarrollo_social/informes/paginas/anuales.aspx. [Accedido: 10-jun-2024].

R. Valdez Guerrero, P. G. Valencia Lucero, I. M. Robles Arias, y G. G. Ríos Calderón, "Análisis de riesgos en el almacén de materiales, y la utilización de tecnologías para la adecuada gestión de inventarios área de: Medición, Conexiones y Servicios de la Comisión Federal de Electricidad", Rev. Cienc. Tecnol., vol. 24, n.º 42, abr. 2024. [En línea]. Disponible: https://doi.org/10.47189/rcct.v24i42.705. DOI: https://doi.org/10.47189/rcct.v24i42.705

H. V. G. Navas, "TRIZ: Design Problem Solving with Systematic Innovation", Adv. Ind. Des. Eng., 2013. [En línea]. Disponible: http://dx.doi.org/10.5772/55979. DOI: https://doi.org/10.5772/55979

Training of company personnel

Published

2025-02-21

How to Cite

Castillo Martínez, J. F., Cruz Alcantar, P., Compeán Martínez, I., & Álvarez Macias, H. A. (2025). Design and construction of an electrical load simulator prototype using recycled materials. Revista De Ciencias Tecnológicas, 8(1), 1–8. https://doi.org/10.37636/recit.v8n1e386

Most read articles by the same author(s)